Yoga voor zwangeren

Yoga voor zwangeren Yoga voor zwangeren is afgeleid van de Hatha-yoga maar de oefeningen zijn helemaal aangepast op de lichaamsgesteldheid van een aanstaande moeder.
Een zwangerschap brengt vele veranderingen met zich mee, zowel fysiek als emotioneel.
Yoga voor zwangeren speelt hier op in waarbij de belangrijkste uitgangspunten zijn:

– het vertrouwen in jezelf te vergroten
– het contact met je lichaam te versterken
– je zwangerschap bewuster te beleven.

Besef, dat jij als vrouw deze wonderlijke ervaring mag meemaken.
Met de juiste rust en aandacht voor jezelf kun je nog meer genieten van deze unieke periode in je leven. Als jij je sterk en vol vertrouwen voelt dan kan je lichaam veel beter het werk doen tijdens de bevalling. Want iedere cel weet wat hij moet doen. Echter: angsten, panieksituaties e.d. kunnen dat werk verstoren. Een goede voorbereiding voor jou en je partner is daarom erg belangrijk.

Waaruit bestaat een yogales?
Gedurende de zwangerschap is het van belang om je lichaam goed in conditie te houden. Daarom worden er tijdens de lessen verschillende lichaamshoudingen aangenomen. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het versterken van de rugspieren en een goede belasting daarvan.
De rustige rek- en strekbewegingen zorgen voor een goede doorstroming, soepelheid en doorbloeding. Alle oefeningen worden zo uitgevoerd dat je goed je eigen mogelijkheden en grenzen kunt bewaken.

Speciale ademtechnieken zullen worden aangeleerd om de opvang van de weeën te verlichten.
De concentratie- en ontspanningsoefeningen maken je rustig en geven je meer vertrouwen.
Ook leer je op geheel eigen wijze contact te maken met je kindje.
Verder wordt er praktische informatie gegeven over zwangerschap en bevalling.

Ongeveer om de 6 weken zijn er speciale partneravonden. Er wordt een datum afgesproken zodat je je hiervoor kunt opgeven als jullie willen deelnemen. Niets is verplicht.
De partnerles is er vooral op gericht ook de partner goed voor te bereiden op de komende bevalling. Hij heeft de spannende taak om jou goed door de bevalling heen te begeleiden. Met heel eenvoudige, doeltreffende en zeer praktische tips kan hij je dan op lastige momenten nog beter bijstaan. Het is goed om te weten dat er diverse methodes zijn om eventuele rug- en been weeën te verlichten.
Bevallen hoef je echt niet alleen te doen, je kunt het samen doen!

Praktische informatie:

Vanaf de 20e week tot aan het einde van je zwangerschap kun je de lessen volgen.

De lestijd is op Maandagavond  van 19.00 tot 20.15 uur.

Aanmelden kan al vanaf je 12e week.

De eerste les kun je mee doen om te kijken of yoga wel echt bij je past. Na deze les kun je aangeven of je de lessen verder wilt volgen.
Kosten € 9,00 per les van vijf kwartier. Bij verdere deelname graag de eerste tien lessen in 1 keer te voldoen. De lessen dienen aaneengesloten te worden afgenomen.
De kosten voor de partnerles bedragen € 20,00 per les voor jullie samen. Deze dienen contant te worden voldaan bij deelname.

Het is ook mogelijk individueel ‘yoga voor zwangeren op maat’ te volgen.
Alleen op afspraak.
Kosten € 50,00 per uur. Bij deelname contant te voldoen.

Je kunt altijd een factuur ontvangen. De meeste zorgverzekeraars vergoeden de lessen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk hoe je verzekerd bent. Je kunt dit het beste even navragen bij je zorgverzekeraar.

Trek tijdens de les loszittende kleding aan en neem een trui en sokken mee. Deze zijn nodig om tijdens de ontspanning niet af te koelen.
Neem ook een badhanddoek en een (hoofd)-kussen mee. Gebruik liever geen parfum.

Ik heb de 1-jarige yogaopleiding gevolgd bij Samsara te Bilthoven en
ben aangesloten bij de Vereniging Yogaleerkrachten Nederland.

Comments are closed.