Yoga voor zwangeren

Yoga voor zwangeren is afgeleid van de bekendste Hatha-yoga vorm, dit staat voor de combinatie van lichaamshoudingen en adembeheersing.

Yoga voor zwangeren zijn uitgebalanceerde oefeningen helemaal aangepast op de lichaamsgesteldheid van een aanstaande moeder. Een zwangerschap brengt vele veranderingen met zich mee, zowel fysiek als emotioneel.
Yoga voor zwangeren speelt hier op in waarbij de belangrijkste uitgangspunten zijn:

– het vertrouwen in jezelf te vergroten
– het contact met je lichaam te versterken
– je zwangerschap bewuster en meer ontspannen te beleven.

Bijzonder is het, dat jij als vrouw deze wonderlijke ervaring mag meemaken.
Met de juiste rust en aandacht voor jezelf kun je nog meer genieten van deze unieke periode in je leven. Als jij je sterk en vol vertrouwen voelt dan kan je lichaam veel beter het werk doen tijdens de bevalling. Want iedere cel weet wat hij moet doen. Echter: angsten, panieksituaties e.d. kunnen dat werk verstoren. Een goede voorbereiding voor jou en je partner is daarom erg belangrijk.

Waaruit bestaat een yogales?
Gedurende de zwangerschap is het van belang om je lichaam goed in conditie te houden. Daarom worden er tijdens de lessen verschillende lichaamshoudingen aangenomen. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het versterken van de rugspieren en een goede belasting daarvan.
De rek- en strekbewegingen stimuleren een goede doorstroming, soepelheid, doorbloeding en ontspanning. Alle oefeningen worden op rust uitgevoerd zodat je goed je eigen mogelijkheden en grenzen kunt bewaken.

De kracht van de adem. Speciale ademtechnieken zullen worden aangeleerd om de opvang van de weeën te verlichten en in je kracht te blijven. Dit is het beste hulpmiddel dat je je kan bedenken.

De concentratie- en ontspanningsoefeningen maken je rustig en geven je meer (zelf)vertrouwen.

Ook ga je op geheel eigen wijze contact te maken met je kindje.

Verder wordt er praktische informatie gegeven over zwangerschap en bevalling.

Partnerles.
De partnerles is er vooral op gericht ook de partner goed voor te bereiden op de komende bevalling. Met eenvoudige, doeltreffende en praktische ontspannings-tips en druk- en massagetechnieken kan je partner je tijdens dit proces nog beter begeleiden. Bevallen hoef je echt niet alleen te doen, je kunt het samen doen!

Praktische informatie:

Vanaf de 20e week tot aan het einde van je zwangerschap kun je lessen volgen.

Momenteel verzorg ik deze lessen individueel en in klein groepsverband.
Ik stem met je af, wat je behoefte is. Minimaal 3 lessen van vijf kwartier is aan te raden om je goed voor te bereiden op de bevalling.

In groepsverband.
De lestijd is dan op maandagavond van 19.00 tot 20.15 uur.

Individueel.
Helemaal afgestemd op jouw behoefte ‘yoga voor zwangeren op maat’ of partnerles.
Op afspraak.

Over het algemeen worden de lessen door de ziektekostenverzekeraar geheel of gedeeltelijk vergoedt. Je ontvangt een factuur die je kunt declareren. Wellicht prettig om vooraf even te informeren.
Kosten, zie pagina tarieven van deze website.

Trek tijdens de les loszittende kleding aan en neem een trui en sokken mee. Deze zijn nodig om tijdens de ontspanning niet af te koelen.
Neem ook een badhanddoek en een (hoofd)-kussen mee. 
Gebruik liever geen parfum.

Ik heb de yogaopleiding gevolgd bij Samsara te Bilthoven, en ben aangesloten bij de Vereniging Yogaleerkrachten Nederland.

Comments are closed.