Meditatie

Bewustwording, verstillen en rust vinden.

Meditatie, waaruit de meest bekende vorm Mindfulness is ontstaan, is een methode om met je aandacht helemaal in het hier en nu te komen en je terug te trekken in je innerlijke ruimte waar rust en vrede is. 
Het is ook een beoefening om meer inzicht in jezelf te krijgen.

Er zijn vele diverse meditatietechnieken die je leren de aandacht te verleggen van de uiterlijke wereld naar de innerlijke wereld. Meditatie is de rust vinden in de innerlijke wereld.

De nadruk van elke techniek ligt steeds op het bewust aandachtig en opmerkzaam waarnemen van je gedachtestroom en evt. je ademhaling. Dit helpt je gedachten tot rust te brengen en met enige oefening kan er stilte gaan ontstaan. We noemen dit kalmte meditatie.

Wanneer je enige tijd in rust of stilte kunt zijn maak je verbinding met je ware zelf en je innerlijke vrede en vreugde, die altijd in jou aanwezig is. Meditatie is steeds een moment van thuiskomen bij jezelf.
En vanuit dat thuiskomen bij jezelf kunnen er inzichten naar boven komen of je toevallen. We noemen dit inzicht meditatie.

We leggen zoveel nadruk op onze uiterlijke verzorging. Meditatie is juist een vorm van innerlijke verzorging, geestelijke hygiëne en ontspanning.

De voordelen bij regelmatige beoefening zijn:
Sterker zelfbewustzijn en zelfkennis
Verbetering van concentratie
Training om te leven in het nu
Een heldere rustige geest
Anti-stress werking
Beter omgaan met problemen
Inzicht krijgen in je patronen, oordelen en overtuigingen
Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe
Acceptatie in wat er is
Meer zelfvertrouwen
Ontspanning
Je innerlijke vreugde weer voelen

Meditatie is speels, het is niet serieus.
Het heeft tijd nodig om te groeien.
Hoe geduldiger je bent hoe eerder de stilte in je naar boven komt.

Hoe doe je dat?

Tijdens de cursus of yoga-meditatielessen worden diverse methodes vanuit de Zen-meditatie, Vipassana, en Mindfulness aangeleerd om te ontdekken welke manier van mediteren het beste bij je past en waar jij je fijn bij voelt. Wat kom je tegen en hoe ga je er mee om.

Meditatiecursus: start maart 2020.

De cursus bestaat uit 7 maandagavonden van 20.30 uur tot 22.00 uur .
Hierin krijg je alle informatie over wat meditatie inhoudt en hoe je de rust in jezelf kunt vinden.

Lesdata: 2 en 9 maart, 6 en 20 april en 4, 11 en 25 mei 2020.

Draag lekker loszittende warme kleding en neem een badhanddoek mee voor op je matje.
Kussentjes, bankjes en evt. een stoel zijn in de yogaruimte aanwezig.

Wekelijkse yoga-meditatieles:

Woensdagochtend 9.30 tot 10.30 uur.

Trek loszittende warme kleding aan en neem een badhanddoek mee.

Als je zin hebt om mee te doen meld je dan even aan.

Comments are closed.